Κυριακή, 24 Νοεμβρίου 2024

Ε Επικαιρότητα

Στη Βουλή το θέμα των Σχολικών Συνεταιρισμών μετά τα προβλήματα στην Όλυνθο

Το θέμα των Σχολικών Συνεταιρισμών ήρθε στη Βουλή από 30 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων και η Κατερίνα Ιγγλέζη,  με αφορμή την επιβολή τέλους επιτηδεύματος στον Σχολικό Συνεταιρισμό του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου.

 

Με το ν.1566/85 (ΦΕΚ 167 Α), την ΥΑ με αρ. πρωτ. Φ3/1085/Γ1/1456/ 02-12-1997 (ΦΕΚ τ.Β 1107/1997) «Σύσταση Σχολικού Συνεταιρισμού», την ΥΑ με αρ. πρωτ. 56601/Γ7/2013 (ΦΕΚ 1127/Β/10-5-2013) «Επέκταση του σχολικού συνεταιρισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» και την ΥΑ Αριθμ. Δ3/15717/ 15-02-2016 (ΦΕΚ τ.Β 310/2016) «Επέκταση του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» συγκροτείται το θεσμικό πλαίσιο για τους σχολικούς συνεταιρισμούς στη χώρα μας.

 

Ο σχολικός συνεταιρισμός είναι ένας θεσμός που εμφανίστηκε στα τέλη 19ο αιώνα στη Γαλλία, είχε αποταμιευτικό χαρακτήρα και εξαπλώθηκε ραγδαία σε όλη την Ευρώπη μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο ως μέσο αυτοβοήθειας, επειδή οι κρατικές επιχορηγήσεις δε μπορούσαν να καλύψουν τις σχολικές ανάγκες. Στη χώρα μας ο πρώτος σχολικός συνεταιρισμός εμφανίστηκε το 1924 στην Πρέβεζα, αλλά ο θεσμός γνώρισε ιδιαίτερη ανάπτυξη κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Η περίοδος ακμής του ήταν τα έτη 1961-1962, όπου υπήρχαν 980 σχολικοί συνεταιρισμοί. Έκτοτε, η πολιτεία δεν ασχολήθηκε συστηματικά με το θεσμό και ως εκ τούτου άρχισε να φθίνει. Η οργάνωση και υποστήριξή του βασίστηκε κυρίως στη θέληση των εκπαιδευτικών, στη συμπαράσταση των γονέων και στους φορείς της τοπικής κοινωνίας

 

Ο σχολικός συνεταιρισμός είναι ένα πολυδύναμο εκπαιδευτικό εργαλείο που δεν αποσκοπεί αποκλειστικά στην οικονομική ενίσχυση των σχολικών μονάδων. Στις δραστηριότητες ενός σύγχρονου σχολικού συνεταιρισμού πρωτεύει η παιδαγωγική του διάσταση και ακολουθεί η κοινωνικο-οικονομική. Πρόκειται για ένα θεσμό που αποσκοπεί στην εμπέδωση γνώσεων βάσει της βιωματικής εμπειρίας, ενισχύει περιβαλλοντικές και πολιτιστικές δράσεις, συμβάλλει στην η εξοικείωση των μαθητών/τριών των σχολείων με την έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, η οποία διέπεται από τις αρχές του σχολικού συνεταιρισμού, όπως αλληλοβοήθεια, συνεργασία, κοινωνική ευθύνη, ανάπτυξη της ανεξάρτητης σκέψης και δημοκρατικής συνείδησης, καθώς και γνώση των συλλογικών μορφών οικονομικής δραστηριότητας.

 

Παρά το γεγονός ότι ο σχολικός συνεταιρισμός πρόκειται για μια πρωτοβουλία κυρίως με εκπαιδευτικό χαρακτήρα, τόσο οι ισχύουσες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας όσο και το γεγονός ότι το νομικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων έρχεται σε αντίθεση με αυτό του Υπουργείου Οικονομικών που τους αντιμετωπίζει ως ένα κοινό συνεταιριστικό σχήμα με εμπορική δραστηριότητα, δημιουργούν σύγχυση, περιττή γραφειοκρατία και  δεν προβλέπουν εξαιρέσεις για τις περιπτώσεις των σχολικών συνεταιρισμών που δεν έχουν οικονομική δραστηριότητα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί δυσβάσταχτα κόστη για όσους συνεταιρισμούς δεν παρουσιάζουν έσοδα και τους οδηγεί μοιραία στο να σταματήσουν τη λειτουργία τους και το εκπαιδευτικό τους έργο.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Σχολικός Συνεταιρισμός του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου της Χαλκιδικής, με πλούσια περιβαλλοντική δράση με αστικό λαχανόκηπο, τράπεζα παραδοσιακών ποικιλιών σπόρων και πολλά ακόμη, χωρίς να έχει οικονομική δραστηριότητα και έσοδα, ο οποίος οδηγείται στη διακοπή της λειτουργίας του διότι δε μπορεί να ανταποκριθεί στο «τέλος επιτηδεύματος» που επιβάλλει η Εφορία!

 

Επειδή ο σχολικός συνεταιρισμός, καλλιεργεί την υπευθυνότητα, τη συνεργατικότητα και την αλληλεγγύη με ευρύτερο σκοπό την εξοικείωση των μαθητών στην οργάνωση συνεργατικών και συλλογικών σχημάτων κοινωνικοποίησης σε δημοκρατικό πλαίσιο.

 

Επειδή ο σχολικός συνεταιρισμός είναι ένας θεσμός που προωθεί την ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών, όπως την κοινωνική υπευθυνότητα, τις στρατηγικές επίλυσης προβλήματος, την κριτική σκέψη, την ανάληψη ρόλων ευθύνης, την αποτελεσματική διαχείριση χρόνου, την αυτομέριμνα κ.ά.

 

Επειδή ο σχολικός συνεταιρισμός είναι ένας θεσμός που ωθεί τους μαθητές/τριες στην ανάληψη καινοτόμων πρωτοβουλιών, ώστε να συνειδητοποιήσουν, με βιωματικό τρόπο, την δυνατότητά τους να συντελούν στην οικονομική ανάπτυξη και στην επιδίωξη θετικών κοινωνικών αλλαγών.

 

Επειδή οι πρόσφατες Υπουργικές Αποφάσεις για την επέκταση του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης δείχνουν τη βούληση της κυβέρνησης να επεκτείνει και να στηρίξει το θεσμό.

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβούν, ώστε άμεσα να διευθετηθεί το ζήτημα των χρεών των σχολικών συνεταιρισμών που δεν έχουν οικονομική δραστηριότητα, ώστε να μην οδηγηθούν στην παύση της λειτουργίας τους; Προτίθενται να προβούν σε άμεση νομοθετική ρύθμιση με αναδρομική ισχύ για την επίλυση του προβλήματος;

Σε ποιές ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα του Σχολικού Συνεταιρισμού του Δημοτικού Σχολείου Ολύνθου της Χαλκιδικής, ο οποίος δεν έχει καμία οικονομική δραστηριότητα ούτε έσοδα και αναγκαστικά οδηγείται στη διακοπή της λειτουργίας του διότι δε μπορεί να ανταποκριθεί στο «τέλος επιτηδεύματος» που επιβάλλει η Εφορία;

Σε ποιες ενέργειες πρόκειται να προβούν ώστε να ενισχυθεί η οργανωτική στήριξη του θεσμού των σχολικών συνεταιρισμών και η θεσμική τους κατοχύρωση μέσα από την απλοποίηση του σημερινού νομικού πλαισίου λειτουργίας τους;


booked.net

 

Χαλκιδική, Πολύγυρος, Νέα Μουδανιά

Email: info@halkidikinews.gr


To halkidikinews.gr είναι το πρώτο ειδησεογραφικό site στο νομό Χαλκιδικής και καθημερινά, από τον Μάιο του 2006, σας μεταφέρει αξιόπιστα και εμπεριστατωμένα τις ειδήσεις στη Χαλκιδική.

 

Κοινωνικά Δίκτυα