Άρθρο της Φωτεινής Παπαντωνίου*
¨Στάση¨ Πλατεία Μουσείων Αρναίας
… βγαίνοντας από το Μουσείο Υφαντικής, εντυπωσιαστήκαμε από τα δυο κόκκινα τριαντάφυλλα που κοσμούν το μπαλκόνι του απέναντι σπιτιού.
Πλησιάσαμε.
Οικία Δημητρίου Τζιμώκα (από το 1990), πρώην οικία του κτηνοτρόφου Δ. Σαμαρά κατασκευής 1870 με 1880 !!!
Η παλιά φωτογραφία του σπιτιού με την έντονη παραδοσιακή αρχιτεκτονική μας κέντρισε το ενδιαφέρον. Αποφασίσαμε να μιλήσουμε με τους ιδιοκτήτες.
Μας άνοιξε πρόσχαρα, η κα Φωτεινή Παπαντωνίου – μητέρα του Δημήτρη Τζιμώκα. Στο εσωτερικό μας περίμεναν πολλές εκπλήξεις.
Η οικία διατηρεί πολλά παραδοσιακά στοιχεία, εκείνο όμως που της δίνει ιδιαίτερο χαρακτήρα είναι οι ζωγραφισμένες οροφές. Η κα Φωτεινή – που εκτός των άλλων είναι εξαιρετική ζωγράφος – έχει φιλοτεχνήσει την κάθε οροφή του σπιτιού με ιδιαίτερο μεράκι και σεβασμό στην παράδοση.
Όμορφα χρώματα και εξαιρετικά μοτίβα, έκαναν τον κάθε χώρο ξεχωριστό.
Από το κέρας της Αμάλθειας .... μέχρι τα τριαντάφυλλα της εξωτερικής όψης, το ένα καλύτερο από το άλλο. Και από ό,τι μας είπε η κα Φωτεινή, έπεται και συνέχεια !!!
Το σχέδιο στο χωλ με την ¨θολωτή¨ οροφή είναι από υφαντό της Αρναίας (Μουσείο Υφαντικής) που προέκυψε από σχέδιο του περιοδικού ¨Εργόχειρο¨ έκδοσης 1954.
* Φωτεινή Παπαντωνίου Αγιογράφος – Ζωγράφος
Γεννήθηκε στο Ελληνικό Γορτυνίας του νομού Αρκαδίας. Απέκτησε το πτυχίο της ΑΣΟΕΕ και εργάστηκε ως υπάλληλος στα τσιμέντα ΤΙΤΑΝ στην Αθήνα.
Είναι αυτοδίδακτη ζωγράφος και έργα της υπάρχουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές. Έχει διακοσμήσει πολλά έντυπα – ποιητικές συλλογές – μυθιστορήματα – παιδικά βιβλία, ενώ ζωγραφικά έργα της κοσμούν εξώφυλλα βιβλίων και περιοδικών.
Έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις με έργα από μελάνι, τέμπερα, νερομπογιά, λάδι, ακρυλικό.
Την βυζαντινή παραδοσιακή εικονογραφία διδάχτηκε επι 10 χρόνια δίπλα σε δασκάλους όπως ο π. Σταμάτης Σκλήρης, Γιώργος Κόρδης, Δημήτρης Χατζηαποστόλου. Από το 1996 μέχρι και σήμερα διδάσκει την τέχνη της φορητής εικόνας στην Αθήνα όπου και κατοικεί. Έχει ιστορήσει τέμπλα σε ναούς, ενώ πολλές φορητές εικόνες έχουν δοθεί σε εκκλησίες και ιδιωτικές συλλογές. Με τα χαρακτηριστικά της Σιναΐτικης έκφρασης έχει ιστορήσει το τέμπλο του Αγίου Προφήτη Μωυσή στο μετόχι του Σινά στην Τραγάνα.
Την αφορά κάθε τι που η Παράδοση, σαν μάνα, μας τρέφει, όπως διακόσμηση, τραγούδι, χορός, χρώματα, υφαντική, κέντημα, λογοτεχνία.
Η εγκαυστική τέχνη – ζωγραφική με κερί και σκόνες βαρελιού – είναι η τελευταία ενασχόληση που την εκφράζει.
Επιμέλεια ανάρτησης – φωτογραφίες: Στέλιος Ρήγας