Η Λαϊκή Συσπείρωση Ν.Προποντίδας με την παρέμβασή της στο Δημοτικό συμβούλιο ανέδειξε ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που αφορά το πόσιμο νερό στις κοινότητες Νέας Τρίγλιας και Νέων Πλαγίων.
Μετά την παρέμβαση αυτή ο δήμαρχος δεσμεύτηκε να ληφθούν άμεσα τα απαραίτητα μέτρα για την αποκατάσταση του προβλήματος.
Η παράταξη της Λαϊκής Συσπείρωσης αναφέρει:
"Α. Όπως φαίνεται από τις αναλύσεις νερού που διενεργεί το ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ για λογαριασμό του Δήμου Νέας Προποντίδας υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση αρσενικού (As) που υπερβαίνει τα προβλεπόμενα από τον νόμο όρια.
Συγκεκριμένα με όριο τα 10μg/l το νερό της Ν. Τρίγλιας περιέχει:
19μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 0036-0024/17-01-23),
23 μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 2310-1580/30-10-23) και
14μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 2375-1621/13-11-23).
Δηλαδή έχουμε υπέρβαση των ορίων κατά 90%, 130% και 40% αντίστοιχα.
Στα Ν. Πλάγια έχουμε τις εξής συγκεντρώσεις σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν:
12μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 0036-0024/17-01-23),
22μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 1140-0771/13-07-23), 19 μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 1444-0972/07-08-23) και
14 μg/l (ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. αρ.πρωτ.εκθ. 2525-1719/19-12-23).
Δηλαδή έχουμε υπέρβαση των ορίων κατά 20%, 120%, 90% και 40% αντίστοιχα.
Εδώ πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι οι ανώτατες τιμές των υποχρεωτικών παραμέτρων είναι αυστηρότατα καθορισμένες και οποιαδήποτε υπέρβαση τους πρέπει να ανακοινώνεται στο κοινό.( ΦΕΚ 3525 σελ 37520 Άρθρο 14 ).
Β. Στην προσπάθεια μας για ενημέρωση για το παραπάνω θέμα, προέκυψε ζήτημα ως προς τη διαφάνεια και τη δυνατότητα πρόσβασης στα στοιχεία ποιότητας του νερού με αποτέλεσμα να μην έχουμε τουλάχιστον μία μέτρηση για κάθε μήνα του έτους 2023.
Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να διενεργεί τακτικούς και αυστηρούς ελέγχους ποιότητας του νερού που τίθεται προς ανθρώπινη κατανάλωση και να τις δημοσιοποιεί «σε όλα τα άτομα που παρέχεται νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, τακτικά και τουλάχιστον μια φορά ανά έτος χωρίς να χρειαστεί να τις ζητήσουν και στην καταλληλότερη και πλέον προσβάσιμη μορφή για παράδειγμα μαζί με τον λογαριασμό τους ή με ψηφιακά μέσα» ( ΦΕΚ 3525 σελ 37521 Άρθρο 17).
Γ. Ένα ακόμα θέμα εξίσου σημαντικό είναι και πάλι από τις αναλύσεις του ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ και αφορά στην ύπαρξη χρωμίου Cr στο νερό.
Εδώ πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το χρώμιο υπάρχει σε δυο μορφές, τρισθενές Cr(III) και εξασθενές Cr(VI). Τα πρώτο είναι ωφέλιμο για τον οργανισμό σε συγκεκριμένη δόση ενώ το δεύτερο είναι τοξικό καρκινογόνο. Παρόλα αυτά οι δυο αυτές ουσίες μετρούνται αθροιστικά και έχουν μια κοινή ανωτάτη τιμή, τα 50μg/l .
Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ένα νερό να έχει 50μg/l εξασθενες χρώμιο και να θεωρείται κατάλληλο για κατανάλωση κάτι που είναι απαράδεκτο από μια σειρά μελέτες που περιγράφουν τις συνέπειες της κατανάλωσης εξασθενους χρωμίου.
Κάτω από την πίεση αυτών των μελετών άλλαξε πρόσφατα 25 Μαΐου 2023 και η νομοθεσία που αφορά στο συνολικό χρώμιο σε δυο σημεία .
1. θέτοντας νέο όριο, μικρότερο, τα 25μg/l και υποχρεώνει τους υπευθύνους ύδρευσης να λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για να πετύχουν τη νέα παραμετρική τιμή το συντομότερο δυνατό μέχρι τις 12/01/2036.
(ΦΕΚ 3525 σελ 37528).
2. να μετρούν ξεχωριστά το εξασθενές χρώμιο .
(ΦΕΚ 3525 σελ 37542)
Στο νερό της Ν.Τρίγλιας η συγκέντρωση χρωμίου είναι, σύμφωνα με τις μετρήσεις του ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ., 34 μg/l, δηλαδή κάτω από το όριο των 50 μg/l που ισχύει αυτή τη στιγμή αλλά πάνω από τη νέα τιμή των 25μg/l που πρέπει να πετύχουμε.
Εδώ προκύπτουν μια σειρά από ερωτήματα:
1. Γιατί δεν υπάρχει ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των χημικών αναλύσεων όπως προβλέπεται από τον νόμο σε όλα τα άτομα που παρέχεται νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, τακτικά και τουλάχιστον μια φορά ανά έτος χωρίς να χρειαστεί να τις ζητήσουν και στην καταλληλότερη και πλέον προσβάσιμη μορφή για παράδειγμα μαζί με τον λογαριασμό τους ή με ψηφιακά μέσα.
( ΦΕΚ 3525 σελ 37521 Άρθρο 17)
2. Τι συμβαίνει με τη συντήρηση και τη λειτουργία της μονάδας απομάκρυνσης αρσενικού; Γιατί δεν επιτυγχάνεται συγκέντρωση κάτω του ορίου πριν διατεθεί το νερό στο δίκτυο;
3. Από πότε συμβαίνει αυτό; Είναι ενημερωμένοι οι αρμόδιοι φορείς, ο Δήμαρχος, η διεύθυνση Ποιότητας Ζωής και Περιβάλλοντος, οι Αντιδήμαρχοι, οι Πρόεδροι των κοινοτήτων Ν. Τρίγλιας και Ν. Πλαγίων;
4. Πόσες μετρήσεις γίνονται από το ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. για κάθε οικισμό ανά έτος και με ποια συχνότητα;
5. Γιατί δεν έχει ζητηθεί από το ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. να μετράει το εξασθενές χρώμιο Cr(VI) όπως προβλέπει ο νόμος;
6. Τι θα κάνει ο Δήμος ώστε να μειωθεί η συγκέντρωση του εξασθενούς χρωμίου όπως προβλέπεται από το νόμο;
Κλείνοντας να επισημάνουμε ότι στο νερό συνυπάρχουν σε υψηλές συγκεντρώσεις, όχι ένα αλλά δύο βαρέα μέταλλα, άκρως επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία. Και τα δύο μπορούν να απομακρυνθούν, εφόσον υπάρχει η τεχνογνωσία. Αυτό που χρειάζεται είναι η βούληση από τους υπεύθυνους φορείς.
Προτείνουμε:
I. Άμεση λήψη μέτρων για τον καθαρισμό του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης και περιορισμό των τοξικών στοιχείων εντός των νόμιμων ορίων για τις περιπτώσεις που τα ξεπερνούν.
II. Τη δημιουργία ψηφιακής πύλης και αναλυτικής ενημέρωσης του κοινού σχετικά με τα πορίσματα των ελέγχων ποιότητας που διενεργεί το ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ.
III. Εντατικοποίηση των ελέγχων από το ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. στις περιοχές αυξημένου κινδύνου.
IV. Ένταξη στο πρόγραμμα αναλύσεων του ΚΕ.Π.Α.Μ.Α.Χ. συγκεκριμένα για το Cr(VI).
V. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παρουσία Cr(VI) στο δίκτυο ύδρευσης να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα και τα τεχνικά έργα για την απομάκρυνσή του.