Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου 2024

Ε Επικαιρότητα

Δράσεις της "ΠΝΟΗΣ" σε Γυμνάσια της Χαλκιδικής

To Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων & Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής «ΠΝΟΗ», πραγματοποίησε, το χρονικό διάστημα Μάρτιος -Μάιος 2018, στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας -η οποία έχει θεσπιστεί από το Υπουργείο Παιδείας για τα Γυμνάσια της χώρας- παρεμβάσεις τόσο σε μαθητές όσο και σε εκπαιδευτικούς στα ακόλουθα Γυμνάσια του  νομού:



Συγκεκριμένα με θέμα τις «Διαφυλικές Σχέσεις-Σεξουαλική Αγωγή» πραγματοποιήθηκαν:

•    παρεμβάσεις στα Γυμνάσια Ορμύλιας (29 &30/3), Συκιάς (30/4 & 2/5), Παλαιοχωρίου (8 & 9/5) και Μεγάλης Παναγίας (14 &15/5) στα τμήματα της  Γ΄ Γυμνασίου.
Στόχος και μεθοδολογία παρέμβασης: Η εφηβική ηλικία είναι μια όμορφη περίοδος και δημιουργική αλλά και πολύ φορτισμένη συναισθηματικά. Τόσο οι σωματικές αλλαγές, όσο και τα ερωτηματικά γύρω από τη σεξουαλικότητα προκαλούν αμηχανία και όχι μόνο, με αποτέλεσμα οι έφηβοι να δυσκολεύονται να μιλήσουν για αυτά που τους απασχολούν και οι πληροφορίες που δέχονται να είναι από πολλές πηγές και ενδέχεται να μην είναι έγκυρες. Έτσι μέσα από τις συναντήσεις οι έφηβοι έχουν τη δυνατότητα να συζητήσουν τους προβληματισμούς τους.


Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε στις παρεμβάσεις  ήταν ο βιωματικός.  Στην ανατροφοδότηση που δόθηκε από τους μαθητές -μέσω ερωτηματολογίου-φάνηκε η μεγάλη ανάγκη των εφήβων να συζητήσουν για αυτά τα θέματα, δεδομένου ότι οι γονείς αποφεύγουν σχετικές συζητήσεις, καθώς επίσης  και η εσφαλμένη ενημέρωση που αποκομίζουν από τους συνομηλίκους ή από άλλες μη έγκυρες πηγές (ιστοσελίδες, κ. λ. π.). 
•    Επίσης στο Εσπερινό Γυμνάσιο Πολυγύρου πραγματοποιήθηκε τριήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο(23, 24 &25/4 )  σε μεικτή ομάδα μαθητών – οι μαθητές είναι γονείς- και εκπαιδευτικών.
Ακόμη στο  1ο  Γυμνάσιο Μουδανιών τετραήμερο εκπαιδευτικό σεμινάριο σε  καθηγητές (30/4, 2,3,4/5)

 

 Στόχοι των  σεμιναρίων ήταν να ενημερωθούν/ευαισθητοποιηθούν  οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/γονείς  ώστε  μέσα από την προσωπική διερεύνηση στάσεων, αντιλήψεων ,αξιών να βοηθήσουν τα παιδιά:
1.    να συζητήσουν το θέμα των δύο φύλων, ξεπερνώντας τους φόβους και τις προκαταλήψεις.
2.    να κατανοήσουν πώς κατασκευάζονται τα κοινωνικά στερεότυπα και οι ρόλοι που προσδιορίζουν συμπεριφορές και στάσεις που επηρεάζουν τις σχέσεις των δύο φύλων.
3.    να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα να προστατεύουν τον εαυτό τους, τόσο θέτοντας όρια και αναγνωρίζοντας τους δικούς τους περιορισμούς στα ερωτικά καλέσματα  και τις εφηβικές παρορμήσεις όσο και γνωρίζοντας τα θέματα υγείας που προκύπτουν από ριψοκίνδυνες σεξουαλικές συμπεριφορές
Τα σεμινάρια ολοκληρώθηκαν με επιτυχία, γεγονός που προκύπτει από την ιδιαίτερα θετική προφορική ανατροφοδότηση των μελών της ομάδας , την έκθεση των συντονιστριών ,καθώς  και  από το ανώνυμο έντυπο αξιολόγησης, που συμπλήρωσαν στο τέλος τα μέλη της ομάδας ,τα οποία πιστεύουμε ότι συμβάλλουν στο σχηματισμό πλήρους εικόνας. Σημαντικό είναι να αναφερθεί η αμηχανία αρκετών  εκπαιδευτικών ως προς την προσέγγιση του συγκεκριμένου θέματος.


Με θέμα την πρόληψη των εξαρτήσεων πραγματοποιήθηκαν:

•    παρεμβάσεις στο Γυμνάσιο του Πολυγύρου (11/5) στα τμήματα της Α' Γυμνασίου Στόχος ήταν  να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα χρήσης, εξάρτησης και εκφοβισμού, να κατανοήσουν τη δύναμη των επιρροών, να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη, και να δουν ένα τρόπο (βήματα) λήψης απόφασης που τους εκφράζει.
Έγινε σύνδεση με την περίοδο της εφηβείας που διανύουν,τις αλλαγές που βιώνουν και τις επιρροές που δέχονται .Ακόμη συζητήθηκαν οι σχέσεις με τους γονείς ,τους συνομηλίκους και τους άλλους ενήλικες.
Έμφαση δόθηκε στους προστατευτικούς παράγοντες ως προς το μαθητή, δηλαδή στους παράγοντες που θα τον βοηθήσουν να είναι ψυχικά άρτιος , στην κάλυψη των προσωπικών  του αναγκών με υγιείς τρόπους, δηλαδή  στην Πρόληψη,  δεδομένου ότι Πρόληψη σημαίνει εξάλειψη των γενεσιουργών αιτιών των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων.


•    Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε  ήταν επίσης ο βιωματικός. Οι μαθητές ενημερώθηκαν και για τις υπηρεσίες που μπορούν να  ζητήσουν περαιτέρω υποστήριξη. Στην προφορική ανατροφοδότηση που δόθηκε από τους μαθητές φάνηκε η μεγάλη ανάγκη των εφήβων, να συζητούν για  αυτά τα θέματα καθώς και η εσφαλμένη ενημέρωση που αποκομίζουν από τους συνομηλίκους ή από μη έγκυρες πηγές (ιστοσελίδες, κ. λ. π.).


•    Επίσης στα Γυμνάσια Παλαιοχωρίου και Παναγίας πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτικό σεμινάριο σε καθηγητές. Ο τίτλος του σεμιναρίου ήταν “Μύθοι και πραγματικότητα σχετικά με τις εξαρτήσεις”.
Στόχος του σεμιναρίου ήταν να γίνει εισαγωγή στο θέμα της εξάρτησης με στόχο την Πρόληψή της, καθώς οι εκπαιδευτικοί είναι σημαντικοί στη ζωή των μαθητών και μπορούν να δημιουργήσουν εκείνους τους προστατευτικούς παράγοντες που θα τους συντροφεύουν σε όλη τους τη ζωή. 


Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με επιτυχία, γεγονός που προκύπτει από την θετική ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων καθηγητών και την έκθεση  των συντονιστριών ,καθώς  και  από το ανώνυμο έντυπο αξιολόγησης, που συμπλήρωσαν στο τέλος οι εκπαιδευτικοί.
Για  τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των παρεμβάσεων χρησιμοποιήθηκαν εγκεκριμένα υλικά προγράμματα από το ΙΕΠ.
 Αξιολογώντας συνολικά τη θεματική εβδομάδα ως δράση πρόληψης , τονίζουμε για μία ακόμη φορά  ότι οι δράσεις αυτές θα πρέπει να υλοποιούνται καθ όλη τη διάρκεια του έτους -και όχι αποσπασματικά- από επιμορφωμένους  εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα λειτουργούν μέσα από τον ρόλο τους ως ενήλικες υποστηρικτές.
Γιατί η πρόληψη των εξαρτητικών συμπεριφορών και των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων είναι μια διαδικασία εκπαιδευτική , συνεπώς συστηματική, βιωματική και μακροχρόνια.


booked.net

 

Χαλκιδική, Πολύγυρος, Νέα Μουδανιά

Email: info@halkidikinews.gr


To halkidikinews.gr είναι το πρώτο ειδησεογραφικό site στο νομό Χαλκιδικής και καθημερινά, από τον Μάιο του 2006, σας μεταφέρει αξιόπιστα και εμπεριστατωμένα τις ειδήσεις στη Χαλκιδική.

 

Κοινωνικά Δίκτυα