Με στόχο την ενίσχυση του καταδυτικού τουρισμού στον Δήμος Αριστοτέλη, η Ελληνικός Χρυσός χρηματοδότησε ερευνητική αποστολή στον βυθό της Ολυμπιάδας.
Εκεί βρίσκεται το HMS Ermine, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα ναυάγια πλοίων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα!
Η ομάδα των έμπειρων δυτών, με την υποστήριξη του Hippocampus Marine Institute, εντυπωσιάστηκε από το βρετανικό ατμόπλοιο που χτυπήθηκε από γερμανική νάρκη και βυθίστηκε στις 2 Αυγούστου 1917.
Βυθισμένο σε βάθος 63 μέτρων σε όρθια θέση
Η καταδυτική ομάδα πιστοποίησε ότι τα καπόνια ήταν γυρισμένα προς τα έξω γεγονός που σημαίνει ότι οι σωσίβιες λέμβοι καθελκύστηκαν.
Οι δύτες έμειναν έκπληκτοι βλέποντας τα άλμπουρα και το φουγάρο του πλοίου να στέκουν ακόμα στη θέση τους. Ο χρόνος λες και σταμάτησε τη στιγμή της βύθισής του με τα καπόνια να είναι γυρισμένα προς τα έξω γεγονός που δείχνει πως όλες οι βάρκες μπήκαν στη θέση της καθέλκυσης, ασχέτως αν δεν μπόρεσαν όλες να καθελκυστούν σωστά λόγω του σύντομου χρόνου βύθισης του πλοίου.
To Ermine βρίσκεται βυθισμένο σε βάθος 63 μέτρων σε όρθια θέση. Οι συνθήκες κατάδυσης στο σημείο είναι δύσκολες κυρίως λόγω της κακής υποβρύχιας ορατότητας.
Στόχος είναι να γίνει το ναυάγιο επισκέψιμο για τους λάτρεις του καταδυτικού τουρισμού, προσελκύοντας επιπλέον τουρίστες στην περιοχή.
Το Ermine βυθίστηκε σε 3 λεπτά!
Το H.M.S. ERMINE ήταν ένα Pre-WW1 Twin Screw Passenger Steamer, το οποίο στον πολιτικό του ρόλο χρησιμοποιήθηκε αρχικά μεταξύ Σκωτίας και Ιρλανδίας και μετέφερε επιβάτες στη Σκανδιναβία.
Το βράδυ της 2ας Αυγούστου 1917 το Ermine αφού διέσχισε τον δίαυλο ασφαλείας από πιθανές νάρκες που είχαν δημιουργήσει τα ναρκαλιευτικά που προσορμίζονταν στο Σταυρό, βγήκε στα ανοιχτά του κόλπου. Στο ύψος της Ολυμπιάδας όμως χτύπησε σε μια από τις νάρκες που είχε τοποθετήσει το ναρκοθετικό υποβρύχιό UC -23.
H πρόσκρουση με τη νάρκη έγινε στην αριστερή πλευρά της πλώρης του και περιγράφηκε από όλους τους επιβαίνοντες σε μάλλον μέτριας έντασης.
Το αδιαμφισβήτητο γεγονός όμως ήταν ότι προκάλεσε τη βύθιση του πλοίου σε μόλις 3 λεπτά. Στον πανικό που ακολούθησε ο Καπετάνιος του Ermine Μathew Boban, διέταξε άμεση εγκατάλειψη του πλοίου και καθέλκυση των σωσιβίων λέμβων. Δύο από αυτές όμως που ήταν στη δεξιά μεριά του πλοίου, στη μεριά που το πλοίο χτυπήθηκε από τη νάρκη λόγω των ρευμάτων και της γρήγορης βύθισης δεν κατέστη δυνατόν να καθελκυστούν σωστά και αναποδογύρισαν στο νερό.
Πάνω στον πανικό που ακολούθησε ο ναύτης David Jamieson, είδε τον John Parry με τις πιζάμες του στο κατάστρωμα και μετά από λίγο στο νερό ενώ ο ίδιος ήταν στη σωσίβια λέμβο που του έσωσε τη ζωή… Κατευθύνθηκαν προς αυτόν αλλά λίγα δευτερόλεπτα πριν τον προσεγγίσουν ο Perry χάθηκε για πάντα στα νερά του Στρυμονικού. Ο πρώτος αξιωματικός David Muir που βρέθηκε στο κατάστρωμα μαζί με τον Jamieson και τον Perry επίσης ,αν και είχε την ευκαιρία του να σωθεί, χάθηκε επιστρέφοντας στην καμπίνα του για να διασώσει το χρυσό του ρολόι ….
Ιστορικά στοιχεία: Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Ιστορίας (ΕΛ.Ι.Ν.ΙΣ)
φωτο: Aegeantec