Η «καλοκαιρία» στον ελληνικό τουρισμό συνεχίζεται και εντός Φθινοπώρου, όπως φαίνεται από την κινητικότητα του Σεπτεμβρίου στους προορισμούς, με τη χώρα μας να υπολογίζει πια «στο κάτι παραπάνω» από το βασικό σενάριο του 50% των εσόδων του 2019 ή αλλιώς τα 9 δις.
Νέα στοιχεία δείχνουν ότι η μέση πληρότητα του μήνα κινείται πέριξ του 70%, με τοπ προορισμούς όπως είναι η Μύκονος, η Σαντορίνη, η Κρήτη κλπ να ζουν μέρες της προ covid εποχήςκαι να βλέπουν πληρότητες που φτάνουν ακόμη και στο 85%.
Ενώ, σε άλλες περιοχές όπως είναι η Βόρεια Ελλάδα, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 60%, επειδή ο οδικός τουρισμός από τα Βαλκάνια σταματά στις 10 Σεπτεμβρίου, με το άνοιγμα των σχολείων στις γειτονικές χώρες.
Επηρεάζουν τα κόκκινα επιδημιολογικά δεδομένα;
Δύο είναι οι ταχύτητες στις τουριστικές περιοχές κατά το τελευταίο δίμηνο της σεζόν.
Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια χρονιά covid που διέπεται από ισχυρή τάση για lastminute κρατήσεις, όμως επειδή υπάρχουν αεροπορικές θέσεις συνδεδεμένες σε μεγάλο ποσοστό με ξενοδοχειακές κλίνες μέσω touroperators, τα λεγόμενα «πακέτα» δηλαδή, ο μαζικός τουρισμός δείχνει να είναι η κυρίαρχη τάση στον πανελλαδικό μέσο όρο.
«Αυτό συμβαίνει κατά κόρον στα μεγάλα αεροδρόμια Ηρακλείου, Χανίων, Ρόδου και Κω και σε μικρότερα όπως είναι της Κέρκυρας, λόγω των συμβολαίων που είναι σε ισχύ και υπάρχουν κρατημένες θέσεις.
Στον αντίποδα βρίσκονται η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Αθήνα όπου υπάρχουν μεμονωμένοι τουρίστες, αλλά και η Θεσσαλονίκη λόγω ΔΕΘ και Βαλκάνιων επισκεπτών που έρχονται τα Σαββατοκύριακα», εξηγεί άνθρωπος της αγοράς και προσθέτει ότι τα κατά τόπους περιοριστικά μέτρα, τα μίνι lockdowns δηλαδή, δεν προσθέτουν κρατήσεις στα συστήματα των ξενοδοχείων επειδή το κοινό αντιδρά συγκρατημένα.
«Στην ουσία όμως δεν έχουν κάνει ζημία σε κρατήσεις που είχαν προγραμματιστεί μέσω t.o’s, οι οποίες διατηρούνται σε ικανοποιητικά για την εποχή επίπεδα», υποστηρίζει. Παράλληλα παρατηρεί ότι εντός Φθινοπώρου «δεν υπάρχει σχεδόν κανένα ενδιαφέρον για ταξίδια από ανεμβολίαστους πελάτες».
Το προφίλ του φθινοπωρινού τουρίστα
Εμβολιασμένος, χωρίς τα παιδιά του που επιλέγει κυρίως διακοπές μέσω τουριστικού πακέτου είναι χαρακτηριστικά που συνθέτουν το κύριο προφίλ του φθινοπωρινού τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, αλλά και τον Οκτώβριο.
«Είναι ακόμα νωρίς να τοποθετήσουμε τον πήχη σε συγκεκριμένο... ύψος.
Μέχρι στιγμής ο πρώτος φθινοπωρινός μήνας δείχνει να κρατά τη δυναμική του Αυγούστου, ενώ δεν έχουμε σαφή εικόνα για τον δεύτερο, όπου οι κρατήσεις που υπάρχουν είναι λίγες προς το παρόν πανελλαδικά, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις», δηλώνει στο ΒΝ τουριστικός πράκτορας.
«Τώρα που ο τουρίστας «στριμώχνεται» από τις καραντίνες και τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους γενικά, παρατηρούμε ότι οι περισσότεροι – αν όχι όλοι – που προγραμματίζουν διακοπές είναι εμβολιασμένοι.
Είναι εντελώς διαφορετικό το προφίλ του «καλοκαιρινού» τουρίστα από αυτόν του Φθινοπώρου και ας μην ξεχνάμε ότι σιγά σιγά δεν θα υπάρχουν και οι οικογενειακές διακοπές» τονίζει στο ΒΝ ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Γρηγόρης Τάσιος και σχολιάζει ότι «ο Οκτώβριος γενικά, αυτή την εποχή δεν δείχνει νούμερα».
«Δεν ήρθαν «τσαμπατζήδες», διότι δεν μπόρεσαν να πληρώσουν τα αλλεπάλληλα τεστ για τον κορωνοϊό, ποσό αποτρεπτικό για μια οικογένεια που σχεδιάζει διακοπές», εκτιμά ξενοδόχος, σχολιάζοντας την αύξηση της μέσης δαπάνης του τουρίστα που μας επισκέφτηκε τη φετινή σεζόν.
«Του χρόνου, οι τουρίστες που επιλέγουν φθηνά πακέτα θα έρθουν και πάλι διότι θα έχουμε τις ίδιες τιμές.
Θα χρειαστούμε δέκα χρόνια για να απαγκιστρωθούμε από το μαζικό μοντέλο», σημειώνει.
Μηδενικές προκαταβολές κρατήσεων το 2022
Για όσο διάστημα διαρκέσει η πανδημία, οι προκαταβολές κρατήσεων για το 2022 θα κινούνται πέριξ του... μηδενός, δημιουργώντας μια ευθεία γραμμή στα έσοδα των ξενοδοχείων σε μια χρονιά μάλιστα, την επόμενη, στην οποία οι επιχειρήσεις έχουν εναποθέσει όλες τις ελπίδες τους για να αρχίσει σταδιακά η ανάκαμψη με ορίζοντα πενταετίας ή στην καλύτερη περίπτωση τριετίας.
«Επενδύουμε στο 2022 διότι εκτιμούμε ότι η πανδημία δεν θα είναι πανδημία, αλλά θα έχει αποκτήσει πια μια εποχικότητα, κάτι σαν εποχική γρίπη δηλαδή.
Το πρόβλημα είναι ότι μέχρι τότε δεν θα υπάρχει η αναγκαία ρευστότητα, καθώς ήδη το γνωρίζουμε από την αγορά και από τις συμφωνίες που γίνονται ότι δεν υπάρχουν προκαταβολές.
Άρα θα πρέπει, μετά από πολλά χρόνια, να διατηρηθούν χρήματα της σεζόν ΄21 για να ανοίξει η σεζόν ΄22 και όπως καταλαβαίνετε, η ρευστότητα δύο ή τριών μηνών δεν λύνει αυτόματα το πρόβλημα επιβίωσης που έχουν δημιουργήσει όλοι οι προηγούμενοι μήνες» υπογραμμίζει ο επικεφαλής της ΠΟΞ.
Δανειακές υποχρεώσεις «θηλιά» στο λαιμό των μικρομεσαίων
Οι περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις στο χώρο της φιλοξενίας αναμένεται να αντιμετωπίσουν πρόβλημα ρευστότητας και το 2022.
«Αυτή τη στιγμή βγαίνει προς τα έξω μια εικόνα ότι «πηγαίνουμε τρένο».
Ακόμη όμως και με το 50% ή το 60% του 2019, τα χρήματα δεν φτάνουν για να αποπληρωθούν.
Οι επιχειρήσεις χρεώθηκαν σε μια περίοδο που δεν είχαν βγει οι επιστρεπτέες προκαταβολές.
Αν υπολογίσουμε πως περίπου οι 7 στους 10 φαίνεται να έχουν κάνει χρήση των δανείων που έχουν χορηγηθεί μέσω του ΕΤΕΑΝ (ΤΕΠΙΧ και Ταμείο Εγγυοδοσίας) και στη συνέχεια η πλειοψηφία αυτών πήρε και χρήματα από την επιστρεπτέα προκαταβολή για να αντιμετωπιστεί το 80% της μείωσης του περσινού τζίρου την ώρα που αρκετοί είχαν «ανοιχτεί» από το 2017 σε ανακαινίσεις, τότε καταλαβαίνουμε πως το μείγμα χρεών (μαζί και με τις 72 δόσεις οφειλών προς το δημόσιο) μας κάνουν να χτυπάμε έγκαιρα το «καμπανάκι» για να υπάρξουν πρωτοβουλίες.
Η επέκταση του προγράμματος Γέφυρα ΙΙ για το πρώτο τρίμηνο του 2022 είναι μέτρο – ανάσα για να μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν τα ξενοδοχεία του χρόνου, ούτως ώστε μέχρι τον επόμενο Απρίλιο να υπάρχει ένα διαθέσιμο κεφάλαιο ανοίγματος της σεζόν» σημειώνει ο κ. Τάσιος.
Οι ξενοδόχοι ζητούν μεταξύ άλλων:
Επιμήκυνση ή/και αναδιάρθρωση των μακροπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων
Παράταση της περιόδου χάριτος για ΤΕΠΙΧ και Ταμείο Εγγυοδοσίας για άλλο ένα έτος και επιμήκυνση από τα 5 στα 7 ή στα 10 έτη
Επέκταση του προγράμματος «ΣυνΕργασία» έως τα τέλη του 2021
«Ταβανιάσαμε» το 2019 –Χωρίς υποδομές δεν υπάρχει υπεραξία»
Ο δρόμος για την ανάκαμψη της πενταετίας «δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα», σύμφωνα με τους ανθρώπους της αγοράς.
Είναι ένας δρόμος, δύσκολος και ανηφορικός «διότι όταν έχεις μείωση τζίρου το 2020 της τάξης του 80% και μείωση τζίρου το 2021 στο 40% του 2019, μια χρονιά κατά την οποία «ταβανιάσαμε τουριστικά», μαθηματικά μιλάμε για μείωση 120% μέσα σε δύο χρόνια.
Άρα, με όποιο οικονομικό μοντέλο και να το πας, θα χρειαστείς πέντε χρόνια για να ανακάμψεις.
Οι χρονιές δεν γυρίζουν πίσω».
Στο ερώτημα εάν η ανάκαμψη μπορεί να έρθει πιο μπροστά, η απάντηση της αγοράς είναι συγκεκριμένη: «Η μόνη περίπτωση αλλαγής από τα 5 στα 3 χρόνια είναι να αύξηση τιμών στο λεγόμενο τουριστικό πακέτο, πράγμα που δεν θα συμβεί του χρόνου, καθώς ήδη οι t.o’s πήραν τις ίδιες τιμές (με αύξηση του τιμάριθμου 3% – 5% λόγω διεθνών τιμών).
Για να γίνει, πρέπει η χώρα να επενδύσει στις υποδομές της. Χωρίς υποδομές, δεν υπάρχει υπεραξία στο τουριστικό προϊόν.
Και αυτό έχει να κάνει με υποδομές που λείπουν από τη χώρα τα τελευταία 30 χρόνια», σύμφωνα με την πρόεδρο των ξενοδόχων.
Όπως λέει, τα χρέη των επιχειρήσεων είναι «απαγορευτικά» ενός εκσυγχρονισμού της δομής των επιχειρήσεων, διότι «εάν είσαι χρεωμένος, σταματάς» και προσθέτει: «Μακροπρόθεσμο μέτρο για να υπάρξει όντως εκσυγχρονισμός σε ιδιωτικές υποδομές - βλέπε ανακαινίσεις, επενδύσεις στα ξενοδοχεία, είναι η μείωση του ΦΠΑ στη διαμονή στο 6%».
Πηγή:
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr