Στην Ολομέλεια της Βουλής για τη συζήτηση και τη ψήφιση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Σπίτι μου - στεγαστική πολιτική για τους νέους, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας για κοινωνική κατοικία, στεγαστική αποκατάσταση πυρόπληκτων στην περιοχή «Μάτι» και άλλες διατάξεις», τοποθετήθηκε ο Βουλευτής Χαλκιδικής και Υπεύθυνος του Τομέα Ανάπτυξης και Επενδύσεων Πάνας Απόστολος.
Ο Βουλευτής αρχικά επισήμανε ς πως για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής η στέγαση αποτελεί πρώτιστο κοινωνικό δικαίωμα κι ακριβώς επειδή το ζήτημα της στέγασης αντιμετωπίζεται σοβαρά και όχι με ημίμετρα, ήδη από τον προηγούμενο χειμώνα η παράταξη επεξεργάστηκε ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος για πρόσβαση των νέων, των φοιτητών και των ευάλωτων οικογενειών σε φθηνή στέγη.
Στη συνέχεια ο Βουλευτής κι επί του θέματος του Νομοσχεδίου υπογράμμισε πως:
«Το παρόν Νομοσχέδιο αποτελεί ένα ελλιπές νομοθέτημα 36 άρθρων, εκ των οποίων, μόνο τα 13 αφορούν τη στεγαστική πολιτική.
Και τα άρθρα αυτά, όχι μόνο μας λένε να δώσουμε λευκή επιταγή στην Κυβέρνηση για την εφαρμογή τους, αλλά σε κάθε περίπτωση, δεν συνιστούν ολοκληρωμένη στεγαστική πολιτική, παρά μόνο αποτελούν ένα προεκλογικό πυροτέχνημα προς επικοινωνιακή εκμετάλλευση.
Και δεν είναι παρά μία δέσμη ημίμετρων, που δεν απαντάει στο στεγαστικό πρόβλημα σήμερα, ενώ απευθύνεται σε πολύ λιγότερους ανθρώπους από ότι ισχυρίζεται.
Συγκεκριμένα, οι σχετικές διατάξεις υπολογίζονται ότι καλύπτουν έναν ελάχιστο αριθμό νέων: 3.000-4.000 ατόμων ηλικίας 25-39 ετών.
Άσχετα με το τι ισχυρίζεται το αρμόδιο Υπουργείο, ότι δηλαδή οι ωφελούμενοι θα είναι γύρω στους 10.000.
Κι αυτό διότι για να ισχύει αυτό που λέτε πρέπει το μέσο ύψος δανείου να είναι 50.000 ευρώ και επομένως να αναζητηθεί σπίτι που να καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες με 55.000 ευρώ!
Μια οικογένεια δηλαδή με παιδιά ή ακόμα καλύτερα μια τρίτεκνη ή πολύτεκνη να βρει σπίτι 75-100 τ.μ. με 55.000 ευρώ.
Αυτές οι τιμές δεν υπάρχουν.
Ένα ακόμη προβληματικό σημείο αποτελεί το γεγονός ότι δεν προβλέπεται σε κανένα σημείο των διατάξεων κάποια ποσόστωση ή κάποια ειδική αντιμετώπιση ατόμων με αναπηρία.
Επιπλέον, ένα ακόμη ηθικό και νομικό ζήτημα που προκύπτει από τις πρόχειρες αυτές διατάξεις είναι το γεγονός ότι, ενώ τα ¾ του δανείου προέρχεται από τη ΔΥΠΑ, δηλαδή από τις ανταποδοτικές εισφορές όσων πλήρωναν εισφορές υπέρ ΟΕΚ, δυστυχώς όμως η συντριπτική τους πλειοψηφία αποκλείεται λόγω ηλικίας.
Τέλος, αποτελεί στρεβλή νομοθέτηση η παροχή στεγαστικών δανείων Α΄ κατοικίας μόνο για την αγορά κατοικιών αποκλείοντας την παροχή στεγαστικού δανείου για την ανέγερση και την κατασκευή κατοικίας επί ιδιόκτητου οικοπέδου. Η συγκεκριμένη περιοριστική διάταξη σε συνδυασμό με την υποχρεωτικότητα αγοράς σπιτιού εντός οικιστικής ζώνης αποτελεί ένα στην ουσία αντικίνητρο για να παραμείνει κάποιος στην περιφέρεια.
Επιπλέον, προβληματική κρίνεται η εισαγωγή του περιοριστικού άρθρου περί παλαιότητας άνω των 15 ετών, καθώς οι διατάξεις θα εφαρμοστούν είτε σε περιοχές υποβαθμισμένες είτε σε πολύ παλιά διαμερίσματα κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα και σε παλιά διαμερίσματα, τα οποία μοιραία θα χρήζουν ανακαίνισης και, επομένως, σοβαρών εξόδων για το δανειολήπτη.
Επιπροσθέτως η διατύπωση της παραγράφου 2β του άρθρου 3 «δεν διαθέτουν ακίνητο κατάλληλο για την κατοικία τους» πρέπει να τροποποιηθεί, ώστε να μην επιδέχεται ερμηνειών, ενώ για τη δανειοδότηση με κονδύλια εισφορών εργαζομένων θα πρέπει να καθιερωθεί και ο ενδελεχής έλεγχος περί περιουσιακών και οικονομικών στοιχείων των αιτούντων».
Ως Υπεύθυνος μάλιστα του Τομέα Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής κλείνοντας την τοποθέτησή ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Το παρόν νομοσχέδιο ασφαλώς και είναι καλύτερο από το τίποτα, αλλά δεν είναι αυτό που περιμέναμε.
Συνεχίζει απλά την επιδοματική τακτική ακόμα και στο μείζον θέμα της στέγασης με το βλέμμα στις εκλογές, δίνοντας ελάχιστα σε λίγους και αποκλείοντας τους πολλούς.
Το κράτος πρόνοιας όμως, για εμάς τους Σοσιαλδημοκράτες είναι στο επίκεντρο της πολιτικής μας.
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής συνεχίζει να βρίσκεται εδώ για να στηρίξει πραγματικά τους νέους και τις ευάλωτες ομάδες της πατρίδας μας.
Γι αυτό και πέρα από το πολύ συγκεκριμένο και κοστολογημένο πρόγραμμα στεγαστικής πολιτικής, καταθέτουμε τέσσερις (4) τροπολογίες με τις οποίες αντιμετωπίζονται πολύ σοβαρά κοινωνικά ζητήματα:
1. Μετάθεση αύξησης εισφορών των αγροτών, των αυτοτελώς απασχολουμένων και των ελεύθερων επαγγελματιών για το έτος 2024
2. Βιώσιμη ρύθμιση οφειλών 120 μηνιαίων δόσεων προς τη φορολογική διοίκηση, τους ασφαλιστικούς φορείς και τους Δήμους
3. Αύξηση ορίου ακατάσχετου λογαριασμού στα 2000 ευρώ
4. Αναπροσαρμογή των οικονομικών ενισχύσεων και επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία».