Δέσμη μέτρων για τα ξενοδοχεία, ενόψει της εκκίνησης της τουριστικής σεζόν 2021, ζητεί από τα υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδοχών με επιστολές της προς τους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, τις οποίες κοινοποιούν στον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις επιστολές, για να γίνει δυνατή η εκκίνηση των ξενοδοχείων, απαιτούνται οι εξής ρυθμίσεις:
- Παράταση του ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ
- Παράταση της επιδότησης του κόστους των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών
- Επιδότηση εργαζομένων μέσω προγραμμάτων επιμόρφωσης
- Αναστολή καταβολςή των δόσεων των ασφαλιστικών και φορολογικών ρυθμίσεων μέχρι τουλάχιστον τις 30-6-2021
- Πρόβλεψη για ξενοδοχοϋπαλλήλους που θα ασθενήσουν με covid
- Ρυθμίσεις για τα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία
- Μείωση του ΦΠΑ 6% στο τουριστικό πακέτο
- Μείωση του μισθώματος για την χρήση αιγιαλού
- Παράταση του μέτρου της απαλλαγής/μείωσης του ενοικίου
Η επιστολή προς το υπουργείο Εργασίας
Η επιστολή προς το υπουργείο Εργασίας, έχει ως εξής:
“Στην από 15-4-2020 επιστολή μας είχαμε καταγράψει τα αναγκαία μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων μας στην πρωτοφανή πανδημία που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν και από την οποία ο ξενοδοχειακός κλάδος ήταν, δυστυχώς, από τους πρώτους που επλήγησαν.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργείου Τουρισμού, το άνοιγμα του τουρισμού στη χώρα μας, αναμένεται από τις 14 Μαΐου, εφόσον πάντα τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν.
Καθώς, λοιπόν, πλησιάζουμε, ελπίζουμε, στην έξοδο από το τούνελ, θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας τις ενέργειες εκείνες που είναι απαραίτητο να γίνουν, για να μπορέσουν τα ξενοδοχεία μας να επαναλειτουργήσουν με ασφάλεια, σε μια περίοδο μεταβατική, που αναμένεται να είναι ακόμα πιο δύσκολη από αυτή του 2020 και η οποία, κατά τα ανωτέρω, δεν προβλέπεται να ξεκινήσει ουσιαστικά πριν, στη καλύτερη των περιπτώσεων, από τον Ιούνιο.
Σημειώνεται πως σήμερα που γράφουμε την επιστολή μας αυτή, τα ξενοδοχεία κρατήσεις δεν έχουν (κυριολεκτικά είμαστε στο 0), ενώ στην καλύτερη των περιπτώσεων ο τζίρος των επιχειρήσεων, αν όλα πάνε καλά, δεν θα φθάσει ούτε στο μισό τζίρο του 2019 και με αυξημένα έξοδα, λόγω των δαπανών που προκύπτουν από τη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Θα πρόκειται, λοιπόν, για μια ακόμα ζημιογόνα χρονιά που θα έρθει να προστεθεί στις ήδη τεράστιες ζημιές που «κουβαλάνε» οι επιχειρήσεις από το 2020.
Σύμφωνα με τα παραπάνω προτείνουμε τα εξής:
1.Είναι βέβαιο πως κατά την επαναλειτουργία των επιχειρήσεων αυτές θα έχουν ελάχιστες πληρότητες, οι οποίες δεν θα τους επιτρέπουν να καλύπτουν παρά μικρό μέρος των εξόδων τους. Θα πρέπει, λοιπόν, να έχουν την απαραίτητη ευελιξία ώστε να μην είναι υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν όλο το προσωπικό τους ή για το πλήρες ωράριο εργασίας του. Για το λόγο αυτό και προκειμένου να διασφαλισθούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας, προτείνεται η παράταση και τους επόμενους μήνες των μέτρων της αναστολής των συμβάσεων εργασίας και του ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, τα οποία κρίθηκαν ιδιαίτερα επιτυχημένα, όχι μόνο μέχρι το άνοιγμα του τουρισμού, αλλά και κατά την επαναλειτουργία των επιχειρήσεων, συνδεόμενα όμως με την μείωση του κύκλου εργασιών (εκτός από ειδικές περιπτώσεις, όπως επιχειρήσεις που άρχισαν τη λειτουργία τους εντός του 2020 ή παρέμειναν κλειστές κάποια περίοδο του 2019 λόγω ανακαινίσεων κλπ), που είναι το μόνο ασφαλές κριτήριο για την απόδειξη της ανάγκης χρήσης των συγκεκριμένων μέτρων.
2.Η επιδότηση του κόστους των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών αποτέλεσε ένα ουσιαστικό κίνητρο για την ενίσχυση της απασχόλησης και θα πρέπει να παραταθεί, είτε με τις μορφές που αυτό λειτούργησε μέχρι σήμερα ή μέσω προγράμματος επιδότησης των εισφορών από τον ΟΑΕΔ, μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2021, συνδεόμενο, όπως παραπάνω, με τη μείωση του τζίρου κατά την περίοδο της πανδημίας (από τον Απρίλιο του 2020 και εφεξής).
3.Για τους εργαζομένους οι οποίοι θα παραμείνουν σε καθεστώς αναστολής και προκειμένου να αξιοποιηθεί το νεκρό αυτό χρονικό διάστημα, αλλά και να αυξήσουν το εισόδημά τους, επαναφέρουμε την πρόταση μας να προβλεφθεί η δυνατότητα παρακολούθησης προγραμμάτων κατάρτισης, συνδυαζόμενων με την καταβολή ενός πρόσθετου επιδόματος.
4. Ως προς τις υφιστάμενες ρυθμίσεις ασφαλιστικών υποχρεώσεών, θα πρέπει να ανασταλεί η καταβολή των δόσεων μέχρι τουλάχιστον τις 30-6-2021. Παράλληλα θα πρέπει να προβλεφθεί νέα δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων σε 60 έως 100 δόσεις, Λόγω της πανδημίας έχουν σωρευθεί οφειλές τις οποίες οι επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την έλλειψη εσόδων και αφετέρου τις υπόλοιπες υποχρεώσεων τους (δάνεια, προμηθευτές, οφειλές σε Δημόσιο κλπ) δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν και θα πρέπει να μπορούν να ρυθμισθούν σε βάθος χρόνου. Η πάγια 12μηνη ρύθμιση δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί, ούτε η 24μηνη ρύθμιση που περιορίζεται μόνο για τις οφειλές που δημιουργήθηκαν την περίοδο του πρώτου lockdown.
5. Θα πρέπει να προβλεφθεί μια απλή και σύντομη διαδικασία χορήγησης αναρρωτικής άδειας στους εργαζομένους οι οποίοι νοσούν με Covid-19, ασχέτως αν παρουσιάζουν συμπτώματα ή όχι – άλλωστε η νόσηση αποδεικνύεται από τα αποτελέσματα του σχετικού τεστ. Στην περίπτωση εργαζομένων οι οποίοι διαγιγνώσκονται θετικοί με Covid-19, είναι δύσκολη αν όχι αδύνατη (λόγω ακριβώς των μέτρων που εφαρμόζονται για την αποφυγή της διάδοσης του Covid-19) η εξέταση από ιατρό προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική άδεια, ενώ σε περίπτωση κρουσμάτων που δεν εμφανίζουν συμπτώματα αυτή πολλές φορές δεν χορηγείται. Προτείνεται, λοιπόν, η διάγνωση κάποιου εργαζομένου ως θετικού στον Covid-19, από μόνη της και χωρίς την οποιαδήποτε άλλη γραφειοκρατική διαδικασία, να συνεπάγεται τη χορήγηση σε αυτόν αναρρωτικής άδειας. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύει (δηλαδή χορήγηση αναρρωτικής άδειας) και σε περίπτωση που σε κάποιον εργαζόμενο επιβάλλεται προληπτική καραντίνα βάσει οδηγιών του ΕΟΔΥ.
Τα παραπάνω μέτρα, θα δώσουν ουσιαστικό κίνητρο στις επιχειρήσεις να επαναλειτουργήσουν και να απασχολήσουν το προσωπικό τους, προστατεύοντας παράλληλα τις θέσεις εργασίας.
Τέλος ειδική αναφορά θα θέλαμε να κάνουμε στα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία.
Για τα περισσότερα συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχεία η περίοδος Ιουνίου- Αυγούστου ήταν και υπό προ πανδημίας συνθήκες «νεκρή»- με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, πόσο μάλλον φέτος…
Για τα ξενοδοχεία που βρίσκονται σε ορεινές περιοχές η περίοδος κατά την οποία συγκέντρωναν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του έτους (Δεκέμβριος -Μάρτιος) έχει χαθεί.
Για τα ξενοδοχεία πόλεων, μεγάλο μέρος του αντικειμένου εργασιών τους αφορούσε συνέδρια, εκθέσεις κλπ, δραστηριότητες, δηλαδή, που έχουν υποστεί τεράστιο πλήγμα και είναι άγνωστο πότε θα επανεκκινήσουν.
Είναι απόλυτη ανάγκη, μέχρι τουλάχιστον το φθινόπωρο, να ληφθεί για τις επιχειρήσεις αυτές ειδική μέριμνα με επέκταση των στην παράγραφο 1 μέτρων, προκειμένου να παραμείνουν βιώσιμες και να διατηρηθούν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό οι θέσεις εργασίας. Σε αντίθετη περίπτωση, αν δε λειτουργήσουμε προληπτικά, θα δημιουργηθούν καταστάσεις που θα είναι μη αναστρέψιμες”.
Επιστολή προς υπουργείο Οικονομικών
Η επιστολή προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, έχει ως εξής:
“Στην από 15-4-2020 επιστολή μας είχαμε καταγράψει τα αναγκαία μέτρα για τη στήριξη των επιχειρήσεων μας στην πρωτοφανή πανδημία που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν και από την οποία ο ξενοδοχειακός κλάδος ήταν, δυστυχώς, από τους πρώτους που επλήγησαν.
Σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του υπουργείου Τουρισμού, το άνοιγμα του τουρισμού στη χώρα μας αναμένεται από τις 14 Μαΐου, εφόσον πάντα τα επιδημιολογικά δεδομένα το επιτρέψουν.
Καθώς, λοιπόν, πλησιάζουμε, ελπίζουμε, στην έξοδο από το τούνελ, θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας τις ενέργειες εκείνες που είναι απαραίτητο να γίνουν, για να μπορέσουν τα ξενοδοχεία μας να επαναλειτουργήσουν με ασφάλεια, σε μια περίοδο μεταβατική, που αναμένεται να είναι ακόμα πιο δύσκολη από αυτή του 2020 και η οποία, κατά τα ανωτέρω, δεν προβλέπεται να ξεκινήσει ουσιαστικά πριν, στη καλύτερη των περιπτώσεων, από τον Ιούνιο.
ksd copyright
Ο Μανώλης Τσακαλάκης | money tourism copyright photo
Σημειώνεται πως σήμερα που γράφουμε την επιστολή μας αυτή, τα ξενοδοχεία κρατήσεις δεν έχουν (κυριολεκτικά είμαστε στο 0), ενώ στην καλύτερη των περιπτώσεων ο τζίρος των επιχειρήσεων, αν όλα πάνε καλά, δεν θα φθάσει ούτε στο μισό τζίρο του 2019 και με αυξημένα έξοδα, λόγω των δαπανών που προκύπτουν από τη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Θα πρόκειται, λοιπόν, για μια ακόμα ζημιογόνα χρονιά που θα έρθει να προστεθεί στις ήδη τεράστιες ζημιές που «κουβαλάνε» οι επιχειρήσεις από το 2020.
Σύμφωνα με τα παραπάνω προτείνουμε τα εξής:
1.Είναι πολύ βασικό να δοθούν στις επιχειρήσεις οι απαραίτητες ανάσες ρευστότητας προκειμένου να είναι σε θέση να επαναλειτουργήσουν σε δύο μήνες. Πολλά μέλη μας, ιδίως ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας, δεν μπόρεσαν να ενταχθούν στις επιστρεπτέες προκαταβολές 5 και 6, με αποτέλεσμα, μιας και ούτε άλλα έσοδα έχουν (οι κρατήσεις είναι αυτή τη στιγμή μηδενικές- προκαταβολές δεν υπάρχουν), ούτε πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα, να μην μπορούν να ανταποκριθούν ούτε στα αναγκαία έξοδα προετοιμασίας της λειτουργίας τους.
Χθες ανακοινώσατε ορισμένα πολύ θετικά μέτρα (μετατροπή των επιστρεπτέων προκαταβολών 1,2 και 3 εν μέρει σε μη επιστρεπτέες ανάλογα με τη μείωση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων, στην επιστρεπτέα προκαταβολή 7 αντιμετώπιση των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων με τους ίδιους όρους ως προς τα ελάχιστα όρια χρηματοδότησης με τις κλειστές επιχειρήσεις, πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ 2 και επιδότηση των πάγιων δαπανών) που μπορούν πράγματι να βοηθήσουν ουσιαστικά τις επιχειρήσεις.
Θα θέλαμε σχετικά να προβούμε σε μία μόνο, αλλά εξαιρετικά σημαντική, επισήμανση σχετικά με το μέτρο της επιδότησης των πάγιων δαπανών. Για τον υπολογισμό των ενισχύσεων που οι επιχειρήσεις έλαβαν το 2020 και οι οποίες αφαιρούνται από τα χρήματα που θα μπορέσουν να λάβουν βάσει του συγκεκριμένου μέτρου ΔΕΝ θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής που θα πρέπει να επιστραφεί προς το κράτος, αλλά μόνο το μη επιστρεπτέο ποσό αυτής. Το ποσό που οι επιχειρήσεις πρέπει να επιστρέψουν στο κράτος είναι δάνειο και δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ενίσχυση.
2. Μείωση, από την επανέναρξη της σαιζόν, του συντελεστή ΦΠΑ σε 6% στη διαμονή και σε 13% σε ολόκληρη την εστίαση (εξίσωση δηλαδή των φορολογικών συντελεστών που ισχύουν και προ-κρίσης στις ανταγωνίστριες χώρες, όπως Ισπανία και Τουρκία, Ιταλία).
3. Κατάργηση του φόρου διαμονής ή άλλως χρήση του συγκεκριμένου κονδυλίου για την ενίσχυση της τουριστικής προβολής του κάθε προορισμού (μέσω μιας διαδικασίας στην οποία οι εκπρόσωποι των φορέων του ξενοδοχειακού κλάδου θα έχουν ενεργό συμμετοχή).
4.Παράταση του μέτρου της απαλλαγής/μείωσης του ενοικίου μέχρι τουλάχιστον την άρση των περιοριστικών μέτρων που έχουν επιβληθεί για την αποφυγή της διασποράς του Covid-19, τα οποία στερούν από τις επιχειρήσεις μας το αντικείμενο δραστηριότητας.
5. Ειδικά ως προς το αντάλλαγμα που καταβάλλεται από τις επιχειρήσεις για την απλή χρήση του αιγιαλού, θα πρέπει να εφαρμοστεί και φέτος η μείωση που εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια του έτους 2020 (καταβολή του 40% του μισθώματος).
6. Ως προς τις υφιστάμενες ρυθμίσεις φορολογικών υποχρεώσεών, θα πρέπει να ανασταλεί η καταβολή των δόσεων μέχρι τουλάχιστον τις 30-6-2021. Παράλληλα θα πρέπει να προβλεφθεί νέα δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων σε 60 έως 100 δόσεις, Λόγω της πανδημίας έχουν σωρευθεί οφειλές, τις οποίες οι επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την έλλειψη εσόδων και αφετέρου τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους (δάνεια, προμηθευτές, οφειλές σε ΕΦΚΑ κλπ) δεν θα μπορούν να εξυπηρετήσουν και θα πρέπει να μπορούν να ρυθμισθούν σε βάθος χρόνου. Η πάγια 24μηνη ρύθμιση δεν μπορεί να καλύψει τις έκτακτες ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί, ούτε η 48μηνη ρύθμιση που περιορίζεται μόνο για τις οφειλές που δημιουργήθηκαν την περίοδο του πρώτου lockdown.
Πέραν των ανωτέρω μέτρων θέλουμε να θέσουμε ξανά υπόψη σας:
α) το ζήτημα της κατάργησης του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ και
β) την απαλλαγή των επιχειρήσεων που είχαν συναλλαγές με την Thomas Cook από την υποχρέωση καταβολής του ανείσπρακτου ΦΠΑ των τιμολογίων που εξέδωσαν προς τη συγκεκριμένη εταιρεία.
Τα παραπάνω μέτρα, θα ενισχύσουν τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, βοηθώντας ουσιαστικά τα ελληνικά ξενοδοχεία να επιβιώσουν σε μια εξαιρετικά δύσκολη τουριστική περίοδο γεμάτη υποχρεώσεις”.