Η άμεση επανεκκίνηση της τουριστικής αγοράς μετά το τέλος της κρίσης και η στήριξη της απασχόλησης κρίνουν το πόσο γρήγορα ο ελληνικός τουρισμός θα μπορέσει να ανακάμψει. Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, μιλά στο "Κεφάλαιο" και δίνει το στίγμα της επόμενης ημέρας.
Επιχειρηματίες του τουρισμού, ξενοδόχοι, τουριστικά γραφεία θεωρούν χαμένη τη φετινή σεζόν και φοβούνται λουκέτα. Τι τους απαντάτε;
Καταλαβαίνω και συμμερίζομαι απολύτως την ανησυχία των επαγγελματιών του χώρου μας. Δεν θα πρέπει να ωραιοποιούμε την κατάσταση, η δοκιμασία στην οποία έχουμε όλοι υποβληθεί εξαιτίας της πανδημίας είναι εντελώς πρωτοφανής. Κανείς μας δεν έχει ανάλογη εμπειρία στην οποία να βασίσει ένα σχέδιο αποτελεσματικής δράσης. Ωστόσο, θα ήθελα να διαβεβαιώσω προσωπικά και ως αρμόδιος υπουργός ότι η κυβέρνησή μας, υπό την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, όλοι μας, αντιδράσαμε στην κρίση με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα. Ο χρόνος που έχει κερδηθεί είναι πραγματικά ανεκτίμητος και αυτό θα αποδειχθεί σύντομα − αν δεν αποδεικνύεται κάθε μέρα, συγκρίνοντας την κατάσταση της Ελλάδας με ό,τι γίνεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Απόλυτη προτεραιότητα για εμάς αποτελεί η υγεία των Ελλήνων πολιτών αλλά και η προστασία των επαγγελματικών τους συμφερόντων. Κάνουμε τα πάντα, προσπαθούμε ακόμα και πάνω από τις δυνάμεις μας, για να μη χαθούν ζωές και να μη χαθούν δουλειές. Δεν θέλουμε ούτε έναν επιπλέον άνεργο λόγω του κορονοϊού. Εκπονήθηκε αμέσως και έχει ήδη τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το πρόγραμμα έκτακτης ενίσχυσης για πάνω από 1 εκατομμύριο εργαζομένους. Το ίδιο έγινε και με τις επιχειρήσεις. Η στήριξη από την κυβέρνηση θα είναι έμπρακτη και γενναία.
Κανείς δεν αρνείται ότι η στιγμή της έξαρσης της νόσου ήρθε σε μια ατυχή συγκυρία, μιας και η ελληνική οικονομία είχε τεθεί σε τροχιά ανάκαμψης. Ο τουρισμός σε παγκόσμιο επίπεδο δοκιμάζεται, ο ελληνικός τουρισμός δοκιμάζεται. Ωστόσο, το επαναλαμβάνω και το τονίζω: Είμαστε εδώ και μαζί θα δώσουμε τη μάχη −με όλες μας τις δυνάμεις− για την ανάκτηση του χαμένου εδάφους.
Ποια είναι τα μέτρα που σκέφτεστε να πάρετε για τη στήριξη της αγοράς μετά το τέλος της κρίσης αυτής;
Όχι μόνο σκοπεύουμε και σχεδιάζουμε, αλλά ήδη κινούμαστε, εντατικά και μεθοδικά, σε τρεις άξονες. Ο πρώτος είναι το branding της χώρας και η διαφημιστική καμπάνια που πρέπει να γίνει για την επόμενη ημέρα. Είναι μεγάλη πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό να επαναπροσδιορίσει το προφίλ της χώρας μας ως παγκόσμιου τουριστικού προορισμού. Η Ελλάδα πρέπει να συνδεθεί με ένα φωτεινό μέλλον. Να γίνει η πρώτη και αυτονόητη επιλογή για όλους όσοι θέλουν να αφήσουν πίσω τους τις αγωνίες, τη μελαγχολία και την ταλαιπωρία που πέρασαν από την επιδημία.
Ο δεύτερος αφορά την ισχυρή επανασύνδεση της χώρας μας με το εξωτερικό. Μιλώ για τη δυνατότητά μας να υποδεχόμαστε τουρίστες με πλήρη ασφάλεια για όλους.
Ο τρίτος άξονας του σχεδιασμού μας στοχεύει στη στήριξη της ζήτησης. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα είμαστε εμείς ως χώρα αυτοί που θα εκπληρώσουμε –και, βέβαια, θα αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο− την επιθυμία εκατομμυρίων ανθρώπων να απολαύσουν τις διακοπές τους ύστερα από μια τόσο επώδυνη και μακροχρόνια δοκιμασία.
Πιστεύετε πως ο ελληνικός τουρισμός θα "πληρώσει" την έντονη εποχικότητα που διαχρονικά τον χαρακτηρίζει;
Όσο πιο γρήγορα επανέλθουμε στους κανονικούς ρυθμούς ζωής, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για επανεκκίνηση μέσα στο καλοκαίρι. Κυρία Κουρλιμπίνη, σκεφτείτε και κάτι άλλο. Το κύριο κύμα της επιδημιολογικής κρίσης έπληξε την Ελλάδα σε μια περίοδο σχετικά χαμηλότερης ζήτησης σε σχέση με το καλοκαίρι. Και, πέραν όλων αυτών, εμείς ως υπουργείο Τουρισμού σχεδιάζαμε ούτως ή άλλως την επέκταση της τουριστικής περιόδου, τουλάχιστον έως τον Νοέμβριο. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, που ήταν μέσα στους στρατηγικούς στόχους του υπουργείου, πλέον καθίσταται επιτακτική ανάγκη.
Πόσο εύκολη θεωρείτε, τελικά, την ανάκαμψη του τουρισμού;
Το ταξίδι, η αναψυχή, οι διακοπές, η γνωριμία με έναν άλλο τόπο είναι δραστηριότητες που όλοι οι άνθρωποι έχουν ανάγκη. Αυτό είναι κάτι σύμφυτο με την ανθρώπινη φύση − άρα ο ελληνικός τουρισμός έχει μπροστά του επιτυχίες. Όμως είναι επίσης αλήθεια πως, για να μπορέσει το τουριστικό προϊόν να λειτουργήσει άψογα, πρέπει να υπάρχουν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις. Και οι προϋποθέσεις αυτές, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες, έχουν να κάνουν με την υγεία και την ασφάλεια. Μέρα με την ημέρα η Ελλάδα θα στέκεται όλο και πιο γερά στα πόδια της. Και, μόλις είμαστε πλήρως λειτουργικοί, όλες οι τουριστικές υποδομές της χώρας, όλοι οι φορείς −ιδιωτικοί και κρατικοί− θα βάλουμε τις μηχανές σε θέση "πρόσω ολοταχώς". Για να διώξουμε την ανασφάλεια από την καρδιά των φιλοξενούμενών μας και να προχωρήσουμε προς το φωτεινό μέλλον, αυτό που αξίζει στον ελληνικό τουρισμό.
Ποιες θα είναι οι πρώτες δράσεις σε επίπεδο προβολής;
Ανακοινώσαμε την καμπάνια "Greece From Home", η οποία είναι ήδη "στον αέρα" και είναι μια πρωτοβουλία του υπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ, της Marketing Greece και υλοποιείται και με την υποστήριξη της Google. Είναι η πρώτη φορά που αντιδράμε ενώ μια κρίση είναι σε εξέλιξη και όχι μετά το τέλος της, θέλοντας να συστρατευθούμε στο κεντρικό μήνυμα που είναι το "Μένουμε σπίτι". Η πλατφόρμα αυτή, δηλαδή, εκτός από την προβολή της χώρας, έχει και κοινωνική διάσταση. Την "έστησε" ο Στηβ Βρανάκης και η δημιουργική του ομάδα και παράλληλα εργαζόμαστε εντατικά για την καμπάνια της επόμενης ημέρας. Σύντομα θα έχουμε νεότερα και σε αυτό το πεδίο.
Θα υπάρξουν ρυθμίσεις για όσους δραστηριοποιούνται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις;
Όσες επιχειρήσεις ασχολούνται με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις προφανώς επωφελούνται από τα μέτρα τα οποία έχουμε ήδη ανακοινώσει. Πρόκειται για μια δέσμη ευνοϊκών ρυθμίσεων, οι οποίες ωφελούν οριζοντίως τις επιχειρήσεις του τουρισμού, όπως και πολλών άλλων κλάδων.
*Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί, συνέντευξη στη Βίκυ Κουρλιμπίνη