Σάββατο, 20 Σεπτέμβριος 2014
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/85673320140917_100409.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/141040RRR.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/686636sx.pnglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/979592dion2.pnglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/777746im04.jpeglink
Αναβλήθηκε το δικαστήριο για την υπόθεση της ΣΕΚΑ ΑΕ Με γοργούς ρυθμούς οι εργασίες στο Gerakina - ΦΩΤΟ- Ο Μ.Σχοινάς εκπρόσωπος της Κομισιόν Πλημμύρισαν οι περιοχές της Νότιας Καλαμαριάς Γαλάζιες Σημαίες στη Χαλκιδική
ΤΑ ΚΑΡΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Newsroom   
Παρασκευή, 29 Ιούλιος 2011 01:21
AddThis Social Bookmark Button

"Οι νέοι δεν μαθαίνουν την τέχνη, φεύγουν στις πόλεις, χέρια δεν βρίσκονται έμπειρα για να συνεχίσουν τη δουλειά μας…". Αυτό είναι το παράπονο των παραδοσιακών ναυπηγών, μετρημένων πλέον στα δάχτυλα, που απέμειναν να δουλεύουν το ξύλο, το πεύκο και το ιρόκο, στα καρνάγια της Ιερισσού και να ναυπηγούν από βαρκάκια, μέχρι καράβια. Εξ ολοκλήρου από ξύλο, όπως στην αρχαιότητα.

 

Η τέχνη των παραδοσιακών ναυπηγών χάνεται χρόνο με το χρόνο, καθώς, χτυπημένα και από την οικονομική κρίση, τα καρνάγια λιγοστεύουν.

Από τα πέντε παραδοσιακά ναυπηγεία της Ιερισσού, που ανέκαθεν απασχολούσαν αρκετούς μαστόρους και έδιναν ζωή στην οικονομία της περιοχής, μόνο τρία απέμειναν. Κι αυτά, τα τελευταία χρόνια είναι είτε ατομικές, είτε οικογενειακές επιχειρήσεις, που δουλεύουν μόνο κατά παραγγελία.

 

"Από εργάτες βρίσκεις όσους θέλεις, τεχνίτες δεν υπάρχουν. Δεν θα καθίσει ο νέος, σήμερα, όπως εγώ, δύο και τρία χρόνια να τη μάθει τη δουλειά. Θα πάει στα γράμματα. Κι, όμως, είναι δουλειά που ακόμη και σήμερα, που μειώθηκαν κάπως οι παραγγελίες, έχει εισόδημα. Εάν δουλέψεις καλά, θα ζήσεις από αυτή", λέει ο 53χρονος τεχνίτης και ιδιοκτήτης παραδοσιακού ναυπηγείου, Γιώργος Βλάχος.

Ο ίδιος μπήκε στη δουλειά από τα δεκατέσσερά του χρόνια στο πλάι ενός εμπειρότερου συνεταίρου του. Εκείνος πέθανε πριν από λίγα χρόνια και ο κ. Βλάχος ανέλαβε μόνος του τη δουλειά, κατασκευάζοντας μόνο ξύλινα σκάφη.

 

Η δουλειά του ναυπηγού είναι κοπιαστική και απαιτεί ακρίβεια και γνώση. Ο μάστορας παίρνει τα μέτρα, κουρμπάρει το ξύλο, το κόβει και το καρφώνει στο σκάφος. Για τα πλαϊνά σανίδια χρησιμοποιεί σφικτήρες και μετά δένει το σκελετό με μεγάλα καρφιά. Στο τέλος, οι αρμοί θα κλείσουν με καλαφάτισμα, δηλαδή με βαμβάκι και θα ακολουθήσει η στεγανοποίηση.

Η τακτική συντήρηση είναι το βάψιμο, ενώ έπειτα από πολλά χρόνια θα γίνει ολική επανασυντήρηση.

 

"Μετά από εικοσιπέντε, τριάντα χρόνια, τα καρφιά οξειδώνονται από την αλμύρα. Θέλει ένα συνολικό ξανακάρφωμα, όλο από την αρχή. Το ξύλο που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως πεύκο, που έχει μέσα ρετσίνι και κρατάει καλά. Φυσικά, μπορούμε, κατ' απαίτηση του πελάτη, να δουλέψουμε ό,τι ξύλο επιθυμεί. Επειδή συχνά με ρωτούν, εάν είναι καλύτερο το ξύλο από το ακρυλικό, θα πω μόνο ότι δεν είναι απλώς καλύτερο. Και φθηνότερο είναι και πλέει πιο αξιόπιστα", επισημαίνει ο κ. Βλάχος, ο οποίος συνεχίζει μια μακραίωνη ναυτική παράδοση.

 

Ναυπηγεί ξύλινες βάρκες και πλοιάρια στο καρνάγιο της Ιερισσού, όπως οι παλαιότεροι μάστορες. Μια πεντάμετρη βάρκα κοστίζει έως τέσσερις χιλιάδες ευρώ- ναυπηγημένη, βαμμένη, έτοιμη για τα ανοιχτά. Ένα μεγαλύτερο σκάφος - μέχρι και τριάντα μέτρα μπορεί να κατασκευάσει το ναυπηγείο αυτού του τύπου - μπορεί να πιάσει και τριάντα με σαράντα χιλιάδες ευρώ.

Για να τα κάνει όλα αυτά στο καρνάγιο διαθέτει μηχανήματα παρόμοια με ενός ξυλουργείου, αλλά και κάποια εξειδικευμένα εργαλεία ναυπήγησης.

 

Ο κ. Βλάχος δουλεύει με μαστοριά και τάξη. Ακούγοντας μουσική από το μικρό του τρανζίστορ, μετράει και κόβει. Όπως, οι μάστορες του παλιού καλού καιρού…

ΑΠΕ

 

ΔΙΕΝΘΗ ΑΠΟ ΤΟ EURONEWS

ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ CONTRA

  • Χωρίς Μπεργκ - Μπούι κόντρα στον Πλατανιά
    Ο Γιάννης Αναστασίου δεν θα έχει στη διάθεση του για το ματς με τον Πλατανιά τους Μπεργκ και Σπυρόπουλο, ενώ αντίθετα κανονικά συμπεριλήφθηκε στην αποστολή ο Τάσος Λαγός.
  • Η απαίτηση του "Ρόνι" (PHOTO)
    Δεν πέρασε πολύς καιρός από τότε που ο Ροναλντίνιο πάτησε το πόδι του στο Μεξικό για λογαριασμό της Κερέταρο και ο Βραζιλιάνος σταρ άρχισε ήδη τις απαιτήσεις. Συγκεκριμένα φαίνεται να ζήτησε από την ομάδα των "λευκών πετεινών" ένα σπίτι που να μπορεί να στεγάσει τις "ιδιαίτερες" προτιμήσεις του.
  • Γιαπί το "Ρουντουρού" (VIDEO)
    Εργοτάξιο θυμίζει το γήπεδο της Γκινγκάμπ, το οποίο πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τις 2 Οκτωβρίου, όταν θα διεξαχθεί ο αγώνας με τον ΠΑΟΚ.

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.