Πέμπτη, 31 Ιούλιος 2014
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/657494ekav.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/662428erga001.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/447671s11_copy.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/133071IMG_8250.jpglink
http://halkidikinews.gr/components/com_gk3_photoslide/thumbs_big/777746im04.jpeglink
 Φιλοξενία πληρωμάτων του ΕΚΑΒ στην Κασσάνδρα  Ανάγκη ελέγχων για τις επιπτώσεις των μεταλλείων Ο Τάσος Σαχπαζίδης πρώτος στον 44ο Διάπλου  Οι Ευρωπαίοι τουρίστες "ψηφίζουν" Χαλκιδική Γαλάζιες Σημαίες στη Χαλκιδική
ΤΑ ΚΑΡΝΑΓΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΙΣΣΟΥ PDF  | Εκτύπωση |  E-mail
Συντάχθηκε απο τον/την Newsroom   
Παρασκευή, 29 Ιούλιος 2011 01:21
AddThis Social Bookmark Button

"Οι νέοι δεν μαθαίνουν την τέχνη, φεύγουν στις πόλεις, χέρια δεν βρίσκονται έμπειρα για να συνεχίσουν τη δουλειά μας…". Αυτό είναι το παράπονο των παραδοσιακών ναυπηγών, μετρημένων πλέον στα δάχτυλα, που απέμειναν να δουλεύουν το ξύλο, το πεύκο και το ιρόκο, στα καρνάγια της Ιερισσού και να ναυπηγούν από βαρκάκια, μέχρι καράβια. Εξ ολοκλήρου από ξύλο, όπως στην αρχαιότητα.

 

Η τέχνη των παραδοσιακών ναυπηγών χάνεται χρόνο με το χρόνο, καθώς, χτυπημένα και από την οικονομική κρίση, τα καρνάγια λιγοστεύουν.

Από τα πέντε παραδοσιακά ναυπηγεία της Ιερισσού, που ανέκαθεν απασχολούσαν αρκετούς μαστόρους και έδιναν ζωή στην οικονομία της περιοχής, μόνο τρία απέμειναν. Κι αυτά, τα τελευταία χρόνια είναι είτε ατομικές, είτε οικογενειακές επιχειρήσεις, που δουλεύουν μόνο κατά παραγγελία.

 

"Από εργάτες βρίσκεις όσους θέλεις, τεχνίτες δεν υπάρχουν. Δεν θα καθίσει ο νέος, σήμερα, όπως εγώ, δύο και τρία χρόνια να τη μάθει τη δουλειά. Θα πάει στα γράμματα. Κι, όμως, είναι δουλειά που ακόμη και σήμερα, που μειώθηκαν κάπως οι παραγγελίες, έχει εισόδημα. Εάν δουλέψεις καλά, θα ζήσεις από αυτή", λέει ο 53χρονος τεχνίτης και ιδιοκτήτης παραδοσιακού ναυπηγείου, Γιώργος Βλάχος.

Ο ίδιος μπήκε στη δουλειά από τα δεκατέσσερά του χρόνια στο πλάι ενός εμπειρότερου συνεταίρου του. Εκείνος πέθανε πριν από λίγα χρόνια και ο κ. Βλάχος ανέλαβε μόνος του τη δουλειά, κατασκευάζοντας μόνο ξύλινα σκάφη.

 

Η δουλειά του ναυπηγού είναι κοπιαστική και απαιτεί ακρίβεια και γνώση. Ο μάστορας παίρνει τα μέτρα, κουρμπάρει το ξύλο, το κόβει και το καρφώνει στο σκάφος. Για τα πλαϊνά σανίδια χρησιμοποιεί σφικτήρες και μετά δένει το σκελετό με μεγάλα καρφιά. Στο τέλος, οι αρμοί θα κλείσουν με καλαφάτισμα, δηλαδή με βαμβάκι και θα ακολουθήσει η στεγανοποίηση.

Η τακτική συντήρηση είναι το βάψιμο, ενώ έπειτα από πολλά χρόνια θα γίνει ολική επανασυντήρηση.

 

"Μετά από εικοσιπέντε, τριάντα χρόνια, τα καρφιά οξειδώνονται από την αλμύρα. Θέλει ένα συνολικό ξανακάρφωμα, όλο από την αρχή. Το ξύλο που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως πεύκο, που έχει μέσα ρετσίνι και κρατάει καλά. Φυσικά, μπορούμε, κατ' απαίτηση του πελάτη, να δουλέψουμε ό,τι ξύλο επιθυμεί. Επειδή συχνά με ρωτούν, εάν είναι καλύτερο το ξύλο από το ακρυλικό, θα πω μόνο ότι δεν είναι απλώς καλύτερο. Και φθηνότερο είναι και πλέει πιο αξιόπιστα", επισημαίνει ο κ. Βλάχος, ο οποίος συνεχίζει μια μακραίωνη ναυτική παράδοση.

 

Ναυπηγεί ξύλινες βάρκες και πλοιάρια στο καρνάγιο της Ιερισσού, όπως οι παλαιότεροι μάστορες. Μια πεντάμετρη βάρκα κοστίζει έως τέσσερις χιλιάδες ευρώ- ναυπηγημένη, βαμμένη, έτοιμη για τα ανοιχτά. Ένα μεγαλύτερο σκάφος - μέχρι και τριάντα μέτρα μπορεί να κατασκευάσει το ναυπηγείο αυτού του τύπου - μπορεί να πιάσει και τριάντα με σαράντα χιλιάδες ευρώ.

Για να τα κάνει όλα αυτά στο καρνάγιο διαθέτει μηχανήματα παρόμοια με ενός ξυλουργείου, αλλά και κάποια εξειδικευμένα εργαλεία ναυπήγησης.

 

Ο κ. Βλάχος δουλεύει με μαστοριά και τάξη. Ακούγοντας μουσική από το μικρό του τρανζίστορ, μετράει και κόβει. Όπως, οι μάστορες του παλιού καλού καιρού…

ΑΠΕ

 

ΔΙΕΝΘΗ ΑΠΟ ΤΟ EURONEWS

ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΑΠΟ ΤΟ CONTRA

  • "Βελτιωνόμαστε και προχωράμε δυνατά"
    Σύντομη συνέντευξη στην επίσημη ιστοσελίδα του Ολυμπιακού παραχώρησαν ο Τάσος Αυλωνίτης και Δημήτρης Κολοβός . "Προχωράμε δυνατά" το μήνυμα των νεαρών "ερυθρόλευκων".
  • Το τηλεκατευθυνόμενο πλασέ του Ανρί (VIDEO)
    Το πλασέ είναι συνυφασμένο με τον Τιερί Ανρί. Στο παρελθόν, έχει πετύχει μερικά από τα ωραιότερα γκολ του με αυτόν τον τρόπο. Διέθετε -και ακόμα διαθέτει μάλλον- το καλύτερο πλασέ στον κόσμο και το απέδειξε ακόμη μια φορά.
  • Τιμωρίες για Αγγελόπουλους και Μπαρτζώκα
    Τιμωρία στους Παναγιώτη και Γιώργο Αγγελόπουλο καθώς και στον προπονητή του Ολυμπιακού, Γιώργο Μπαρτζώκα επέβαλε η ΕΦΙΠ για τη συμπεριφορά και τις δηλώσεις τους μετά από το τέλος του τέταρτου τελικού με τον Παναθηναϊκό.

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.